Laddar recensioner

”ROMANTIK I KUBIK”

Smäktande kärlekssånger i en romantisk tondräkt – en romansafton i ordets alla bemärkelser. Musik av Strauss, Schumann och Pärt.

Arvid Eriksson, baryton
Axel Rystedt, orgel och piano

4/7
”PIANOAFTON”

Konsertpianisten Darya Tchaikovsky bjuder på ett färgstarkt program inramat av två fantasier i samma tonart, där nordiska klanger av Wilhelm Stenhammar möter Alexander Skrjabins nydanande mysticism. Däremellan två mästerverk av Franz Schubert och Frederyk Chopin.

Darya Tchaikovsky, piano

11/7
”THE CALL OF THE WILD – ETT GÄSTBESÖK FRÅN AUSTRALIEN”

Melbourne Octet bildades för att presentera samtida verk till publik både i Australien och internationellt. De älskar att sjunga och dela verk som ska överraska och glädja.  Programmet ”The Call of the Wild” tar publiken på en resa genom naturen och årstiderna. Musik av bl a flera spännande Australiensiska tonsättare.

The Melbourne Octet, vokalensemble

18/7
”DUO FABULA”

Duo Fabula spelar folkmusik och tidig musik på traditionella och tidstrogna instrument.

Detta högkvalitativa program innehåller nordisk folkmusik och tidig musik på traditionella och tidstrogna instrument. De ovanliga svenska flöjterna – härjedalspipa och offerdalspipa kommer i snirkliga polskor till sin rätt. I det ena ögonblicket fångar sångerskan och harpisten Nina Grigorjeva publiken med sitt fängslande, teatraliska uttryck och blockflöjtsvirtuosen Jana Langenbruch bjuder på sin fantastiska fingerfärdighet. Andra delar av programmet består av lugna, stillsamma stycken där man kan drömma sig bort från den stressiga vardagen.

Jana Langenbruch, flöjter – folkliga och från barocken
Nina Grigorjeva, harpor och sång

25/7
”DUO KRISTIN MALMBORG OCH HENRIK BERG”
ELD OCH PASSION – CELLO OCH PIANO

En konsertföreställning som handlar om kärlek, desperation, svartsjuka och passion. Flamenco, tango och en sydamerikansk cowboydans guidar oss genom den spanska och argentinska musikens värld. Cellisten Kristin Malmborg och pianisten Henrik Berg söker det passionerade uttrycket i dansens rytmer och spelar musik i gränslandet mellan det klassiska och det folkliga. Albeniz, Granados, De Falla och Piazzolla, är några av de kompositörer vars musik publiken får uppleva!

Kristin Malmborg, cello
Henrik Berg, piano

1/8
”HERE, THERE AND EVERYWHERE”

Från Jazzens standards ur American songbook via svenskt till The Beatles.

Klas Toresson har studerat saxofon och klarinett på jazzmusikerlinjen vid Kungliga  Musikhögskolan i Stockholm. Klas har en stor stilistisk bredd och kan improvisera autentiskt klingande solon både i traditionell och modernare jazzstil utan att för den skull tumma på sin egen musikaliska integritet. DIG-jazzmagasin beskriver Klas spelsätt med följande ord: ”En klar mognad märks i hans spel – fritt från klichéer och spektakulära ytligheter. Den klara raka tonen strålar av en auktoritet som inte har några alltför påtagliga förebilder”

Gitarrist och kompositör Erik Söderlind är en musiker som definierar den moderna svenska jazzscenen. Erik Söderlinds varumärke är hans fingerstyle-teknik, baserad på hans tidiga klassiska träning. Hans breda musikaliska känslighet och bakgrund har också tagit honom långt bortom jazzens domäner. Han har skrivit musik för och turnerat med några av Sveriges mest populära sångare som Louise Hoffsten och Lisa Nilsson.

Klas Toresson, tenorsaxofon
Erik Söderlind, gitarr

8/8
”MOD/VEMOD”

Vega Nordkvist och Klara Källström möttes i en vilja att utforska duokonstellationen med instrumenten viola och cello. Med grunden i den nordiska folkmusiken lägger projektet stor vikt vid närvaro, improvisation och samspelet mellan varandra. Två instrument som vanligtvis får stå tillbaka för fiolens solistiska roll i ensembler får nu komma i rampljuset för att visa vad som händer när dessa två instrument möts. Resultatet blir en klangvärld av dova, djupa färger och en lek med grooves och kompmönster. De dyker ned i det djupaste av register och spelar sig fram, med lika delar mod som vemod.

Vega Nordkvist, viola
Klara Källström, cello

15/8