Älskade i stora världen – okända på hemmaplan
De toppar listorna över stans bästa krogar, men stockholmarna hittar inte hit.
– Man undrar lite hur det funkar egentligen, säger Tripadvisor-favoriten The Hairy Pigs ägare Joseph Turner.
Lunchruschen är precis slut och den fyrkantiga borden på Bisto Bestick har knappt hunnit torkas av. Ägaren Björn Fischer slår sig ner med ryggen mot den bruna fondtapeten. Hans krog har i flera år varit en favorit på sajter som Yelp (amerikanernas favorit) och Tripadvisor.
– Hotellen i området skickar gärna hit sina gäster, men framförallt är det väl för att vi gör så bra mat, och att man vill åt det vi lagar, en uppdaterad version av husmanskost säger Björn när jag frågar honom om varför han tror att det gått så bra.
Björn Fischer tror gästerna kommer för att han lagar bra mat. Foto: Johan Thornton
Aptit på nytt
För oss som bor i den här stan skapar krogen som ligger lite ljusskyggt mellan Drottning- och Vasagatan inga rubriker. Kanske på grund av vår stora aptit på nya grejer och på restauranger där inte bara maten utan inredningen sticker ut? Bistro Bestick är mer anonymt i det avseendet och skulle egentligen kunna ligga varsomhelst.
Bytte aldrig namn
Men ändå; det är en av stans bästa krogar enligt internet. Så varför hittar inte tidningarnas krogrecensenter hit? ( Mitt i:s numera pensionerade krogtestare Gourmé och Gourmand var faktiskt här 2015).
Björn tror att det handlar om att han aldrig gjorde så stor sak av att han tog över krogen.
Hörde av mig till kvälls-och dagstidningarna för att få en recension.
– Jag körde på med samma namn och meny när jag köpte stället för sju år sedan. Sen har jag arbetat in min egen prägel allt eftersom. För ett par år sedan hörde jag av mig till kvälls-och dagstidningarna för att se om jag kunde få en recension. Men jag hörde inget. Nu har jag slutat tänka på det.
Vad betyder bra omdömen på Tripadvisor och Yelp för er?
– Det betyder jättemycket såklart. Jag tror att vi har 90 procent turister här under sommarmånaderna. Resten av året är det säkert två tredjedelar.
Björn Fischer utanför sin krog. Ett par kvarter bort ligger Frantzén stans enda krog med tre Michelinstjärnor. Björn Fischer berättar att han gick i samma klass på restaurangskolan som ägaren Björn Frantzén på 90-talet. Foto: Johan Thornton.
Oväntad etta
Yelps topplista bjuder på en del överraskningar
På sajten Yelp, där besökare själva lämnar omdömen är det något otippade krogar som ligger i topp. Vetekatten är kanske inget namn som brukar nämnas i sammanhanget. Inte heller Operakällarens bakficka. Det är såklart inget fel på den. De har habila luncher, är snyggt inredd och funkar både med kompisar, dejter eller om du vill lägga en drygtvåhundring på en ensamlunch. Men Stockholms bästa restaurang?
Oväntade krogar? i topp
Och enligt den logiken borde The Hairy Pig Gamla stan vara bra mycket mer känd än vad den är för oss Stockholmare. I flera år har de legat i topp på både Tripadvisor och Yelp. Grand Hotel och Diplomat skickar dit gäster och krogen är på Loney Planets lista på bra ställen i Stockholm.
– De första åren var vi helt säkra på att få en recension i tidningen, men efter ett tag började vi liksom undra om man måste betala för att någon av de etablerade medierna ska komma hit och testa, säger Joseph Turner som äger stället ihop med sin fru Karolina Turner.
Ett vilt svin på väggen på The Hairy Pig Deli. Foto: Johan Thornton.
Typiskt på The Hairy Pig: hemmagjord korv, provolone-ost och laxpaté. Foto: Johan Thornton
Sedan de öppnade 2014 har de fortsatt att växa, så mycket att de startat ytterligare en krog i andra änden av Gamla stan. Den är inredd som en jaktstuga, eller kanske något ur en Wes Anderson-film med gammeldags skidor och uppstoppade svinhuvuden på väggarna.
– Vårt första ställe vid slottet har ungefär 90 procent turister. Här på Lilla Nygatan är det faktiskt fler locals som hittat oss, säger Karolina.
Varför tror ni att ni får så bra betyg av sajterna?
– Även om det är svårt att förklara så kommer allt vi gör från lokala producenter, och köper vi grejer från andra delar av Europa så åker vi dit och lär känna exempelvis de ost- och vinmakare som vi köper av. Det är krångligt såklart att inte ha mellanhänder men på så sätt blir alltid här väldigt personligt och vi hoppas att våra gäster märker det ,säger hon.
Konceptuellt på The Hairy Pig. Foto: Johan Thornton.