Kampanjen vill visa – inte bara skäggiga män är ölfantaster

Just nu pågår en kampanj som vill bidra till en ölkultur som är inbjudande för alla.
Flera krogar i Stockholm deltar i veckan i "Det finns ingen tjejöl!"
Sex barer och Korvfestivalen deltar den här veckan, 2-8 mars, i kampanjen ”Det finns ingen tjejöl!”
Initiativtagaren till kampanjen är Ölgäris.
Ölgäris började som en Facebook-grupp för ölintresserade kvinnor och ickebinära, men tog förra året steget till att bli en ideell förening. Föreningens syfte är att påverka branschen till att bli mer jämställd och inkluderande, skriver de i ett pressmeddelande. Den pågående kampanjen är en del i arbetet.
– Det är hela branschen tillsammans som behöver arbeta mot de fördomar som spär på stereotypen om att ölfantaster bara är vita män i skägg, säger Josefine Törnqvist, ordförande i Ölgäris i ett pressmeddelande.
Avslutas med Internationella kvinnodagen
Namnet på kampanjen menar föreningen anspelar på begreppet tjejöl, ett förminskande uttryck för att beskriva vissa ölsorter som mindre smakrika och ”mesigare”.
Under kampanjen så kommer bland annat de deltagande barerna att dela ut speciellt framtagna ölunderlägg till alla som beställer en öl.
Kampanjen avslutas på söndag, på internationella kvinnodagen.
– Det här är föreningen Ölgäris första internationella kvinnodag och vi vill göra något som involverar hela branschen, säger Josefine Törnqvist.
För att delta i kampanjen uppmanar man alla att lägga ut bilder på öl eller sig själva och använda hashtaggen #detfinnsingentjejöl.