Hittar din position
Snart klart
Laddar recensioner
Snart klart
Allt om Stockholm
Din bästa Stockholmsguide
ANNONS

Kampanjen vill visa – inte bara skäggiga män är ölfantaster

Det finns ingen tjejöl – kampanj på barer i Stockholm.
Alla kan vara ölfantaster, inte bara håriga män, är kampanjens budskap.

Just nu pågår en kampanj som vill bidra till en ölkultur som är inbjudande för alla.
Flera krogar i Stockholm deltar i veckan i "Det finns ingen tjejöl!"

ANNONS

Sex barer och Korvfestivalen deltar den här veckan, 2-8 mars, i kampanjen ”Det finns ingen tjejöl!”

Initiativtagaren till kampanjen är Ölgäris.

Ölgäris började som en Facebook-grupp för ölintresserade kvinnor och ickebinära, men tog förra året steget till att bli en ideell förening. Föreningens syfte är att påverka branschen till att bli mer jämställd och inkluderande, skriver de i ett pressmeddelande. Den pågående kampanjen är en del i arbetet.

– Det är hela branschen tillsammans som behöver arbeta mot de fördomar som spär på stereotypen om att ölfantaster bara är vita män i skägg, säger Josefine Törnqvist, ordförande i Ölgäris i ett pressmeddelande.

Avslutas med Internationella kvinnodagen

Namnet på kampanjen menar föreningen anspelar på begreppet tjejöl, ett förminskande uttryck för att beskriva vissa ölsorter som mindre smakrika och ”mesigare”.

Under kampanjen så kommer bland annat de deltagande barerna att dela ut speciellt framtagna ölunderlägg till alla som beställer en öl.

Kampanjen avslutas på söndag, på internationella kvinnodagen.

ANNONS

– Det här är föreningen Ölgäris första internationella kvinnodag och vi vill göra något som involverar hela branschen, säger Josefine Törnqvist.

För att delta i kampanjen uppmanar man alla att lägga ut bilder på öl eller sig själva och använda hashtaggen #detfinnsingentjejöl.

Fakta

Ställena som deltar i kampanjen

Mikkeller Stockholm

Nya Carnegiebryggeriet

Portal Bar

Sjätte Tunnan

Stockholm Brewing Co.

The Bishops Arms Hornsgatan

Korvfestivalen

Stockholm, Sverige