Hittar din position
Snart klart
Laddar recensioner
Snart klart
Allt om Stockholm
Din bästa Stockholmsguide

”Jag kan inte se sista scenen utan att gråta”

Jonas Gardell, manusförfattaren bakom den nya serien på svt.
Jonas Gardells nya SVT-serie De dagarna som blommorna blommar har premiär på nyårsdagen.

Jonas Gardell är tillbaka med nya SVT-serien De dagarna som blommorna blommar – om tre vänners uppväxt i en Stockholmsförort på 70-talet, som präglas av förlust, smärta och sorg.
– Det är en hyllning till det sköra, det bräckliga i livet, säger serieförfattaren.

Jonas Gardell är dubbelt aktuell. Den 24 januari är det dags för hans show Queen of fucking everything på Cirkus, men innan dess, på nyårsdagen, är det premiär för hans nya SVT-serie De dagarna som blommorna blommar.

Här har han precis som i sina två tidigare tv-serier, De halvt dolda och Torka aldrig tårar utan handskar, jobbat med producenten Maria Nordenberg och regissören Simon Kaijser.

– Ett av mitt livs lyckligaste tillfälligheter är att Simon Kaijser plötsligt fanns där och ville göra tre tv-serier med mig, säger Jonas Gardell.

Serien utspelar sig i ett radhusområde utanför Stockholm på 70-talet, en tid då hela Sverige stannar upp när Ingemar Stenmark åker skidor, då alla bor i likadana hus med liknande inredning och har samma frisyr.

Stor ensemble med många tidsepoker

Där följer vi tre grannfamiljer, med barnen och vännerna Erik, Mikael och Benny i fokus, genom smärta, sorg och saknad under olika tidpunkter i livet.

I rollerna ses bland andra Rasmus Luthander, Eva Röse, Anja Lundqvist, Johan Rheborg, Ulf Friberg, Rebecka Hemse, Jacob Ericksson, Magnus Krepper och Torkel Petersson.

– Det är en stor ensemble med många tidsepoker. Det är spännande att få göra en serie som är så pass komplicerad som den här. Den kräver att du kollar på alla tre avsnitten och att du tittar med fokus och koncentration. Då lovar jag dig en riklig belöning, säger Jonas Gardell.

Vi vet egentligen ingenting

Jonas Gardell

Från vänster: Regissören Simon Kaijser, Jonas Gardell och huvudrollsinnehavaren Rasmus Luthander. Foto: Daniel Diaz

Från vänster: Regissören Simon Kaijser, Jonas Gardell och huvudrollsinnehavaren Rasmus Luthander. Foto: Daniel Diaz

Temat känns igen från författarens tidigare tv-serier.

– Alla handlar de om livets oändliga skörhet. Hur vi tror att vi har kontroll, hur vi tror att vi vet vad som ska hända i livet. Men vi vet egentligen ingenting.

Dessutom speglas Jonas Gardells intresse för judendomen.

Jag skrev min första teologiska bok om Gamla Testamentet, det vill säga den judiska delen, och det var den jag blev hedersdoktor i teologi på. Våra barn är också judiska, eftersom deras mamma är judinna. 

Sorgligt men vackert

Det judiska nyåret, Rosh hashana, och försoningsdagen, Yom Kippur och de tio dagar däremellan, då Gud granskar varje människa och bestämmer om de ska få leva kvar ett år till eller inte, bidrar med en viktig symbolik i serien. 

– Judendomen vet att människan är det bräckliga kärlet som vandrar hand i hand med Gud, hand i hand med evigheten. 

I sista avsnittets sista scen förstår du allt, menar han.

– Är det någonting du lär dig är det att du måste passa på de dagarna som blommorna blommar. Det är sorgligt men också vackert. Jag själv kan inte se sista scenen utan att gråta.

Stockholm, Sverige