Hittar din position
Snart klart
Laddar recensioner
Snart klart
Din bästa Stockholmsguide

Sovjetisk affischkonst regerar på Liljevalchs

Sovjetisk affischkonst på Liljevalchs.
Sovjetisk affischkonst på Liljevalchs.

Inne på Liljevalchs klär film- och propagandaaffischer de vita väggarna och en biosalong har flyttat in. Detta i samband med att världens största sovjetiska affischsamling, som har tagit sig hela vägen från Tokyo till Stockholm, ställs ut.

Sovjetiskt 20-tal präglar Liljevalchs under hösten och vintern. På fredag öppnar nämligen en ny utställning som visar film- och propagandaaffischer från revolutionens första årtionde, som var en storhetstid för den ryska grafiska konsten.

– Det finns en del propagandaaffischer, men en stor majoritet av är filmaffischer eftersom det här materialet är helt unikt, säger Mårten Kastenfors, chef på Liljevalchs.

Affischerna kommer från en japansk samling, som tack vare dokumentärfilmaren och utställningskommissarien Michael Stenberg har tagit sig hela vägen från Tokyo till Stockholm.

I den tillfälliga biografen på Liljevalchs visas Mannen Med Filmkameran av Dziga Vertov. Foto: Sandra Eriksson

I den tillfälliga biografen på Liljevalchs visas Mannen Med Filmkameran av Dziga Vertov. Foto: Sandra Eriksson

Allt började på Kulturhuset

För två av de främsta skaparna av filmaffischer på den tiden var faktiskt de svenskättade bröderna Vladimir och Georgij Stenberg.

Och Michael Stenberg kom i kontakt med deras affischkonst på Kulturhuset 1999.

Där mötte han även brödernas barnbarn Viktoria Stenberg från Moskva. Hon sökte svar på vad som hade hänt med deras svenska far, något som svenska tidningar då skrev om.

– Min faster ringde mig en tid senare och sa att det är jag som är släkt med dem, berättar Michael Stenberg (som ju delar deras efternamn).

Bröderna Stenbergs filmaffischer klär flera av väggarna på Liljevalchs. Foto: Sandra Eriksson

Bröderna Stenbergs filmaffischer klär flera av väggarna på Liljevalchs. Foto: Sandra Eriksson

Största samlingen i Tokyo

 Han börjar därför ivrigt gräva i gamla arkiv och församlingsregister, men får till slut reda på att hans släktings uppgifter inte stämmer.

– Det var en sorg, säger han och skrattar. Men den sanna historien tog jag med mig till Moskva och Viktoria.

Det är under deras samtal som han till sist får reda på att många av bröderna Stenbergs originalaffischer finns hos den japanske samlaren Ruki Matsumoto.

Nästan två decennier senare har Stenberg tagit dem till Liljevalchs, med Ruki Matsumotos sons välsignelse.

– Han lovade sin far att inte sälja filmaffischerna utan att visa dem för världen. Och därför hänger de här, säger Michael Stenberg.

När kriget var slut blev uppgiften en annan – att bygga upp det nya samhället. Här Gustav Klucis litografi Höj fanan med Marx, Engels, Lenin och Stalin! 1933. Foto: Sandra Eriksson

Gustav Klucis litografi Höj fanan med Marx, Engels, Lenin och Stalin! 1933. Foto: Sandra Eriksson

Inspirerade reklam- och popaffischer

Totalt består utställningen på Liljevalchs av cirka 200 affischer från 1914-1931, gjorda av några av den tidens främsta sovjetiska konstnärer.

Dessutom visas en mängd reklam- och popaffischer, som ser ut att ha påverkats av den sovjetiska affischkonsten.

– Generellt har grafisk formgivning under den senare delen av 1900-talet inspirerats av det ni ser i utställningen. Kanske inte medvetet, men åtminstone underförstått, säger Mårten Castenfors.

När: 12 oktober 2018 – 6 januari 2019
Var: Liljevalchs, Djurgårdsvägen 60

Sovjetisk affischkonst har påverkat bildspråket i moderna reklam- och popaffischer. Foto: Sandra Eriksson

Sovjetisk affischkonst har påverkat bildspråket i moderna reklam- och popaffischer. Foto: Sandra Eriksson

Fakta

Seminariekvällar, rysk stumfilm och ny app

Tre seminariekvällar

Under hösten anordnar Liljevalchs tre seminariekvällar som syftar till att sätta affischkonsten i ett historiskt sammanhang, och undersöka om det finns några lärdomar att dra för vår egen tid. Läs mer här.


Rysk stumfilm på Cinemateket

Cinemateket kommer i samband med utställningen även att visa en serie med ryska stumfilmer. Det blir tio filmer av de främsta sovjetiska regissörerna, däribland Eisensteins Pansarkryssaren Potemkin, Pudovkins En moder och Vertovs Mannen med filmkameran. Filmerna visas i Filmhusets stora salong, Bio Victor – med levande musik. Läs mer här.


App ger liv åt affischerna

Upptäck tio av utställningens affischer på ett nytt och underhållande sätt med Liljevalchs app. Sätt fart på saker och översätt saker från ryska till svenska, eller tvärtom… Läs mer här.

Liljevalchs, Djurgårdsvägen, Stockholm, Sverige