Hittar din position
Snart klart
Laddar recensioner
Snart klart
Allt om Stockholm
Din bästa Stockholmsguide
ANNONS

Efter tre decenniers samlande – nu säljer Böttiger sin konst

Tom Böttiger med Maria Miesenberger verk Crawling från serien Hide & Seek.
Tom Böttiger med Maria Miesenberger verk Crawling från serien Hide & Seek.

Tom Böttiger har samlat svensk samtidskonst i över tre decennier. Nu ska han skiljas från sin samling, men först ställer han ut verken hos CFHILL.
– För mig betyder mötena med konstnärerna lika mycket som konsten i sig, säger han.

ANNONS

Tom Böttiger blickar ut över konsten i huvudsalen på bottenvåningen av konstgalleriet CFHILL på Västra Trädgårdsgatan i Stockholm.

Verken som håller på att packas upp och hängas är bara en bråkdel av hans enorma samling som i dag värderas till över 20 miljoner kronor. Nu ska delar av konsten säljas i två omgångar, men först ställs den ut och visas för allmänheten. Premiärdagen är 26 september.

– Jag blir nästan lite darrig när jag går här i lokalerna. De här verken har varit som min familj, säger han med ett leende.

”Konst är till för att visas”

Fram tills i våras har de prytt väggarna på webbyrån Cloud Nine som han grundade i slutet av 90-talet. Men när företaget flyttade till ett kontorshotell kunde konsten inte följa med och att magasinera var aldrig ett alternativ.

– Jag blev så förbannad att jag sålde mina aktier. Jag tycker styrelsen gjorde helt fel. Konst är till för att visas, säger Tom Böttiger som brukade ha visningar på kontoret.

Tom Böttiger med Staten vs Wolgers.Foto: Hanna Lilja

Tom Böttiger med Staten vs Wolgers i händerna. Till vänster en målning av Kristina Abbeli Elander, till höger ett kollage av Rebecka Bebben Andersson. Foto: Hanna Lilja

Med konsten i blodet

63-åringen har konsten i blodet. Hans farfars farbror var konsthistoriker och hovintendent på slottet.

– Han lät bygga slottsvillan Gransäter på Värmdö på 1880-talet, som är full med konstföremål och antikviteter. Den har vi lyckats behålla i familjen i alla år, så jag har växt upp med det här.

ANNONS

Östermalmsbon själv har samlat konst i över tre decennier och träffat i stort sett alla konstnärer som ingår i hans samling av svensk samtidskonst.

Staten vs Wolgers

Vissa har genom åren blivit goda vänner, däribland Dan Wolgers som ligger bakom det omtalade verket Staten vs Wolgers – en inramad tingsrättsdom från 1993.

Domen drog han på sig efter att ha stulit bänkarna på Liljevalchs inför utställningen ”Se människan”.

– Han var sur på Liljevalchs för att han inte fick någon kostnadsersättning så han sa att han ville låna bänkarna för att fotografera dem, så personalen hjälpte honom att bära att ut dem. Sedan sålde han dem.

Tom Böttiger är en bortsprungen konstnär, på fel sida om staketet. Simone de Beauvoir konstaterar; Vad är en vuxen? Ett barn uppblåst av ålder. Böttiger visar att de Beauvoir har rätt – oberörd av gängse konventioner ger han konstnärerna en frist, en paus, ett rum. Hans öga och sinne ser igenom och förbi konstföremålen, vidare, vidare, han lägger allt och alla bakom sig. /Danne”

Dan Wolgers, augusti 2019.

När boten kom struntade han i att öppna den och skickade den till Galleri Riis i Norge där den ramades in och såldes för 6000 kronor så att han kunde finansiera påminnelseavgiften.

– Konsthandlaren Verner Åmell köpte den på auktion för tio år sedan, jag har tjatat på honom sedan dess om att få köpa den. Till slut släppte han ut den på Bukowskis och då ropade jag in den för 410 000 kronor. Jag bara skrek av lycka och folk applåderade för de visste att nu hamnar den i en samling som visas.

Tom Böttigers favorit i samlingen är en tavla av Astrid Sylwan. Foto: Hanna Lilja

Tom Böttigers favoritverk i samlingen är en målning av Astrid Sylwan. Foto: Hanna Lilja

Donerat till Moderna Museet

Tom Böttiger fortsätter bort till Martin Wickströms verk Maraton, en röd barncykel inslagen i kartong.

– Martin hittade cykeln på en loppis för tolv år sedan och det blev ett konstföremål. När jag har haft visningar finns det de som börjat gråta när de sett den här, för vi vet inte vad som hände. Försvann cykeln, dog barnet eller var det ingen som ville ha den för att baklyktan var lite trasig. Vi vet inte. Den är ganska magisk.

Verket är ett av få som inte är till salu då han donerat det till Moderna Museet.

Favoritverket på övervåningen

Solen skiner in genom de höga fönstren mot innergården en trappa upp i galleriet. Här samsas ett par Marie-Louise Ekman med en Patrik Andiné, verket Enjoy i röd silikon av Rebecka Bebben Larsson och en rad skulpturer.

Han kliver direkt fram till sin egen favorit i samlingen; en gigantisk akrylmålning i röda, lila, blåa, gröna och gula toner av målaren och vännen Astrid Sylwan.

– Jag har följt Astrid i väldigt många år och kan genom hennes konst följa hennes humör och känsloliv, säger han.

Viktor Fremlings porträttfotografi av Tom Böttinger ingår också i samlingen. Foto: Hanna Lilja

Viktor Fremlings porträttfotografi av Tom Böttinger ingår också i samlingen. Foto: Hanna Lilja

”Jag kan inte sluta”

Efter ett par timmar med Tom Böttiger är det uppenbart att  mötena med konstnärerna och historierna bakom är minst lika värdefulla som konsten.

– Det är många som säger att man inte ska blanda ihop konst och konstnär, men för mig är det samma sak. All konst har en berättelse, det är det som har gjort mina visningar så roliga, att jag känner konstnärerna och att jag kan verken.

Att skiljas från samlingen var inget enkelt beslut, men sannolikt är slutet på den här samlingen bara början på nästa.

– Jag har hållit på med konsten hela dagarna, nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Men jag har börjat köpa igen, jag kan inte sluta, säger Tom Böttiger och lyser upp.

Den första delen av Tom Böttigers konstsamling finns att se på CFHILL på Västra Trädgårdsgatan 9 den 26 september – 15 november. 

CFHILL, Västra Trädgårdsgatan, Stockholm, Sverige