Hittar din position
Snart klart
Laddar recensioner
Snart klart
Allt om Stockholm
Din bästa Stockholmsguide
ANNONS

De första fordonen har flyttat in i nya Spårvägsmuseet

Nya Spårvägsmuseet år in sina första fordon.
Det är många detaljer som behöver planeras för att få fordonen på plats.

Efter cirka tre års renovering har de första fordonen flyttat in i museets nya lokaler i Gasverksområdet. Det är ett oerhört kul men detaljerat och svårt arbete som just nu sker, enligt museichefen Eva Ramberg.
– Det krävs otroliga uträkningar och detaljer för att få fordonen på plats, säger hon.

ANNONS

Spårvägsmuseet stängde för publik verksamhet i september 2017 när museet skulle flytta från sin tidigare lokal på Södermalm.

Det stod då klart att den nya lokalen skulle ligga i en äldre byggnad i Hjorthagen.

– Vi har fått det här fantastiska huset där vi ska bedriva vår museiverksamhet. Det är ett kulturhistoriskt skyddat hus, vilket medför utmaningar. Vi måste jobba med stor hänsyn till det här vackra huset, säger Eva Ramberg, museichef.

Pendeltåg flyttar in i nya Spårvägsmuseet.

Logistiska frågor måste besvarar under inflyttningen, som ”går det att ställa ett pendeltågsvagn på andra våningen?” Foto: Gustav Kaiser/Spårvägsmuseet.

”Börjar se slutresultatet”

Eva Ramberg har varit museichef i ungefär ett och ett halvt år och därför bara arbetat med uppbyggnaden av det nya museet.

Hon förklarar att det varit väldigt utmanande och roligt att vara med och bygga upp ett museum. Men det finns en tillfredställelse i att se sakerna komma på plats.

– Man börjar se slutresultatet framför sig. Det är oerhört glädjande att se varje enhet som byggs, varje berättelse och text som görs färdig. Det gör att man fantasimässigt kommer närmare målet, säger hon.

Museet planerar att öppna i slutet av året, med reservation för påverkan av coronaviruset.

ANNONS

Trådbusss F1 i nya Spårvägsmuseet.

Det är ett stort arbete att bara transportera fordonen till museet då de inte kan köras på egen han. Foto: Gustav Kaiser/Spårvägsmuseet.

Mindre lokal

Den nya lokalen i Gasverksområdet är inte lika stor som den tidigare lokalen på Södermalm. Det innebär att antalet fordon som kommer vissas upp kommer att vara mindre.

Man jobbar därför med att tillföra andra saker att göra och uppleva, bland annat den lilla mini-tunnelbannan som flyttar med till den nya lokalen. Det kommer även finnas styrhyttar att testa och det kommer hållas helgaktiviteter, föreläsningsserier och pedagogiska program.

– De fordon som vi inte får plats med gör vi oss inte av med. Tanken är att de i framtiden kommer kunna finnas i en magasinsverksamhet där det kommer ske visningar.

Framöver är det även tänkt att återigen hålla i evenemang där man kan åka veteranfordon. Gamla bussar och spårvagnar, som bland annat körts på Stockholms Kulturnatt, kommer återigen att köra folk runt i Stockholm.

Pendeltåg flyttar in i nya Spårvägsmuseet.

Den lilla svängradien och stundtals tajta utrymmet innebär stor precision när de oerhört tunga fordonen ska på plats. Foto: Gustav Kaiser/Spårvägsmuseet.

Kollektivtrafiken binder regionen

Det nya Spårvägsmuseet kommer fokusera på det som gjorde det tidigare så populärt: Att berätta om kollektivtrafiken, dess historia och personerna bakom. Berättandet sker genom de fordon som går att se i museet.

Kollektivtrafiken har historiskt byggt ihop Stockholmsregionen, menar Eva Ramberg,

– Sedan jag började jobba här så har det varit fullständigt fanatiskt att lära sig om detta myller av transportmedel och människorna som får det hela att rulla, säger hon.

Gasverket, Gasverksvägen, Stockholm, Sverige