Hittar din position
Snart klart
Laddar recensioner
Snart klart
Din bästa Stockholmsguide

Upptäck Bergmanland på Scenkonstmuseet

Anna Bergman har curerat Bergman utställning.
Anna Bergman har curerat Bergman utställning.

Sjömanskostymen från Fanny och Alexander, maskerna från Trollflöjten och Bergmans egen regissörstol. Det är bara en bråkdel av allt som är på display när Scenkonstmuseet slår upp dörrarna till utställningen om Ingmar Bergman i helgen.

Tre och en halv trappa upp i Scenkonstmuseets lokaler på Östermalm kan du snart ta en vandring genom Ingmar Bergmans 60 år långa konstnärsskap.

Den 16 juni öppnar en utställning om filmskaparen, regissören och författaren som tidigare har visats i Berlin, Los Angels och Gent.

Här ser den dock något annorlunda ut.

Fokus ligger snarare på teatern än filmen, med originalkostymer, fotografier, skisser och scenografimodeller som plockats fram ur museets egen samling.

Ingmar Bergmans regissörsstol.

Ingmar Bergmans regissörsstol. Foto: Sandra Eriksson

”Bergman börjar med teatern och slutar med teatern”

Utställningen har curerats av scenografen och kostymtecknaren Anna Bergman, som jobbade med Ingmar Bergman under hans sista år på Dramaten.

Hennes huvudsakliga uppgift har varit att tillföra teaterdelen.

– Bergman börjar med teatern och slutar med teatern. Däremellan har han ett växelbruk mellan teater och film, berättar Anna Bergman.

Maskerna från filmen Trollflöjten är ett exempel på hur Bergman använde sig av teatrala grepp.

Maskerna från filmen Trollflöjten är ett exempel på hur Bergman använde sig av teatrala grepp. Foto: Sandra Eriksson

Under sommarhalvåret ägnade han sig åt filminspelningar, medan det var teatern som gällde under vinterhalvåret.

– Det här blir en sådan symbios så till och med i hans produktioner känner man hur det här avspeglas. I filmerna är det ofta teatermiljöer, man befinner sig i teaterloger, på cirkus och i operahus. Och på teaterscenen använde han sig av filmiska grepp för att skapa närbilder på scen.

Sjömansdräkten från Fanny och Alexander.

Sjömanskostymen från Fanny och Alexander. Foto: Sandra Eriksson

Dockteatern från Fanny och Alexander

Bergman som barn illustreras i utställningen genom den välkända filmen Fanny och Alexander (1982).

Bland annat finns dockteatern som har blivit synonym med dramat nu att se på museet.

– Bergman plockade mycket material från sin uppväxt och sitt eget liv till sina filmer. Han skrev ju sina manuskript själv, berättar Anna Bergman.

Marionettdockor från filmen Fanny och Alexander (1982).

Marionettdockor från filmen Fanny och Alexander (1982). Foto: Sandra Eriksson

Bergmans verklighet och fantasi

Namnet på utställningen, Lögn och Sanning, syftar på just det här.

Snarare än att sätta likhetstecken mellan karaktärer i filmerna och människor i Bergmans liv handlar det om att hans sätt att förvalta sin uppväxt och sina upplevelser.

– Det är hans verklighet och hans fantasi. Här ska man upptäcka vad som är Bergmanskt och känna symbiosen mellan teater och film.

När: 16 juni-16 september
Var: Scenkonstmuseet, Sibyllegatan 2

Scenkonstmuseet, Sibyllegatan, Stockholm, Sverige