Hittar din position
Snart klart
Laddar recensioner
Snart klart
Din bästa Stockholmsguide

50 år senare – Warhol tillbaka på Moderna

John Peter Nilsson har curerat den nya Warhol-utställningen på Moderna Museet.
John Peter Nilsson har curerat den nya Warhol-utställningen på Moderna Museet.

Cynisk entreprenör, banbrytande samhällskritiker eller både och? I Warhol 1968 på Moderna får vi möta en mer komplex Andy Warhol.
– Dubbelheten är det magnetiska i hans konst, säger curatorn John Peter Nilsson.

En trappa ned på Moderna Museet hittas nu Warhol 1968 – en utställning om Andy Warhols tidigare utställning på museet samma år, som också var hans första egna i Europa.

Utställningen, som innehåller ett trettiotal verk, visar en mer mångfacetterad bild av Andy Warhol – där mordförsöket som konstnären utsattes för fungerar som brytpunkt.

Väggar klädda i silver

Väggarna i den första utställningsdelen är klädda i silver, precis som de var i Warhols första studio i New York – The Factory.

Här blandas självporträtt, med Brillo-boxar, stora målningar med blommor och konstnärens privata fotoalbum från 1968.

Och ur högtalarna ljuder musik från The Velvet Underground, bandet som Andy Warhol var manager för och som ursprungligen fungerade som husband i hans studio.

Öppningen inför återblick från Den första Andy Warhol utställningen på Moderna 1968. Person på bild: Curator John Peter Nilsson. Konstverk: Andy Warhol

Nu öppnar utställningen Warhol 1968 på Moderna Museet. Foto: Daniel Diaz

Åsikterna om Warhol gick isär

I rummet intill blickar vi tillbaka på den tidigare Stockholmsutställningen genom väggfotografier, såväl som citat och recensioner från landets konstkritiker, vars åsikter minst sagt gick isär.

En konstkritiker såg en tomhet i hans multikonst, en annan kallade honom en desillusionerad sanningssökare och någon gick ännu längre och menade att Warhol var i gerillakrig med det amerikanska samhället och att hans bilder var vapnet.

– Han var inte bara en cynisk entreprenör som gjorde vad folk ville ha, utan en konstnär som var extremt intresserad av det som hände i samhället. Det är den nyanserade bilden av Warhol vi vill visa, säger John Peter Nilsson som har curerat utställningen.

Till exempel skapades verket Electric Chair samtidigt som en stor diskussion kring dödsstraffets vara eller icke-vara pågick i USA.

Konstnärsskapet efter mordförsöket

Efter Valerie Solanas mordförsök på Andy Warhol, bara tre månader efter Stockholmsutställningen, byts den bohemiska silverstudion The Factory mot en kontorsvåning med vita väggar.

Någonstans i den vevan hittar han också sitt gamla företagsnamn från sin tid som reklamare på 50-talet, Andy Warhol Enterprises Inc, och börjar göra så kallad ”business art”.

– Där växte bilden av Warhol som kommersiellt beräknande fram. Men vad han gör under 70-80-talet är att ge en ganska kritisk bild av konsumtionssamhället.

”Dubbelheten är det magnetiska”

Dualismen återspeglas i den sista delen av utställningen. I det vitmålade rummet hänger både beställningsporträtt och skivomslag på väggarna – såväl som porträttmålningen av Mao Tse Tung som han skapade i samband med att Richard Nixon åkte till Kina för första gången 1972.

– Det är en stor händelse i både USA och världen. Och vad gör Warhol? Jo, han porträtterar Mao Tse Tung som vilken kändis som helst. Han är ingen moralist, men han är en kritisk spegel. Den dubbelheten är det magnetiska i Andy Warhols konst, säger John Peter Nilsson.

När: 15 september 2018 –17 februari 2019
Var: Moderna Museet, Exercisplan 4

Moderna Museet, Exercisplan, Stockholm, Sverige