Hittar din position
Snart klart
Laddar recensioner
Snart klart
Din bästa Stockholmsguide

Chocka kroppen med ett bootcamp

Personliga tränaren Hannah Andersson
Personliga tränaren Hannah Andersson anordnar Fashionablefit bootcamp.

Själva träningen är inte unik – det är peppen från de andra i gruppen som är den stora grejen. Allt om Stockholms reporter Sandra Eriksson testar trendiga träningsformen bootcamp.

Instagram svämmar över av bilder från olika sorters bootcamp som dykt upp de senaste åren. Träningsformen har dessutom blivit så populär att till och med stora träningskedjor satsar på egna bootcamp-upplägg.

Ursprungligen kommer begreppet från träningsläger för blivande soldater, men i dag handlar det mer om att träna som ett team än att kravla i lera.

Med det sagt finns det fortfarande bootcamp med militärt inspirerad träning utomhus, men också de som fokuserar på kampsport eller cirkelträning.


Läs även vårt reportage från de båda amerikanska supergymmen Evolve Fitness och Barry’s Bootcamp:


Träning fem dagar i veckan

Själv testade jag på Fashionablefit Bootcamp som hälsoprofilen och personliga tränaren Hannah Andersson har startat.

Träningslägret riktar sig främst till tjejer och upplägget är intensivt. Under tre veckor tränar du fem dagar ihop med gruppen som har högst fjorton deltagare.

Träningsmässigt är det cirkelträning som gäller

Träningsmässigt är det cirkelträning som gäller. Vissa pass har fokus på muskelstyrka, andra är mer högintensiva …

Svettig konditionsträning och kickboxning

… Här ingår allt från svettig konditionsträning på en assault airbike till kickboxning. Foto: Anna Z Ek

Känner mig piggare

För den som vill finns även ett kostschema att följa, eller åtminstone inspireras av, med förslag på både frukostar, luncher, middagar och snacks.

Att räkna kalorier hör inte hemma här, det viktiga är att få i sig alla näringsämnen. Allt genomsyras också av kroppspositivism: ”Vi tränar och äter för att vi älskar våra kroppar”.

Den största skillnaden för mig, som Stockholmsvegetarian, är att jag faktiskt anstränger mig för att få in ordentligt med protein i alla måltider.

Dessutom brukar jag annars inte äta mellanmål.

Måhända är det placebo, men ett par dagar in känner jag mig faktiskt piggare än vanligt. Som att energinivån i kroppen är jämnare under dagen.

De här tre veckorna
med gänget som
varit har gett mig
massa energi!

Ebba Flygare, bootcampdeltagare

Träningsmässigt är det cirkelträning som gäller. Vissa pass har fokus på muskelstyrka, andra är mer högintensiva och sätter konditionen och uthålligheten på prov.

Från knäböj, marklyft, chinups, situps och kettlebellsvingar, till burpees, kickboxningsövningar, boxjumps, rodd, löpning och assault bike.

Varje pass innehåller varierande övningar och aktiverar hela kroppen.

Samtidigt blir träningen vad du gör den till. Du bestämmer hur tungt du lyfter och vilket tempo du håller.

Billigare än en PT

Resultatet? Konstant träningsvärk i tre veckor och troligen nästan en sjö av min egen svett.

För det är svårt att inte pusha sig själv lite hårdare än vanligt med en personlig tränare som coachar och en sammansvetsad grupp av peppande, inspirerande tjejer runt omkring sig.

Det är definitivt något utöver vanliga gruppträningspass på gymmet.

Ebba Flygare som har tränat med gruppen håller med.

– Det har varit tokkul! Ett bootcamp fyllt med motivation, glädje, svett, girlpower, personlig utveckling och hård träning. De här tre veckorna med gänget som varit har gett mig massa energi.

Sedan är det verkligen inte gratis, men det är åtminstone billigare än enskild personlig träning.

Det är kanske också det största skälet till att du ska köra ett bootcamp:

Du får inte bara får en personlig tränare, utan ett helt gäng som peppar dig på köpet.

Att träna i grupp ger extra pepp

Det är svårt att inte pusha sig själv lite hårdare när man har både en coach och en grupp som peppar en. Foto: Anna Z Ek

Lista: Sex bootcamps att prova på i vår

Fakta

Plus och minus med boot camp

Fördelar:

  1. Teamet Du får inte bara en PT utan ett helt gäng som ger dig energi.
  2. Helhetstänket Det är inte bara fokus på själva träningen, utan även på att äta så att du mår bra och att tänka positivt.

Nackdelar:

  1. Priset Kostar det så smakar det. Att gå ett bootcamp är självklart dyrare än ett gymkort.
  2. Schemat Har du svårt att följa rutiner blir schemat troligen en utmaning.
Stockholm, Sverige