Hittar din position
Snart klart
Laddar recensioner
Snart klart
Allt om Stockholm
Din bästa Stockholmsguide

Ungdomsfestivalen We Are Sthlm görs om helt

We are Sthlm forsätter med konserter. Allt annat är nytt.
We are Sthlm forsätter med konserter. Allt annat är nytt.

Influencers och podcast-stjärnor tar över på ungdomsfestivalen We Are Sthlm.

Youtubers, influencers och VR. När ungdomsfestivalen We are Sthlm lanserar sitt nya koncept är det fullt fokus på det digitala. Betyder det att de kastat ut barnen med badvattnet? Det verkar inte så. Festivalen som riktar sig mot folk mellan 13 och 19 år försöker helt enkelt möta sin publik där de befinner sig.

– Det digitala är en så pass stor del av ungdomarnas liv. Vi kände att det är lika bra att gå ”all in”, säger festivalens kommunikationsanvarige Bonnevier.

Fakta

Helt gratis


Vad: We Are Sthlm är en av Europas största ungdomsfestivaler 

Var: Kungsträdgården i Stockholm city

När: 14-18 augusti

Hur: Fri entré

 Festivalområdets öppettider 12.00-22.00

Zonernas öppettider 13.00-20.00

– Game Zone

–  Podcast Zone

– Social Zone 

Den nya inriktningen innebär att exempelvis  Filip Dikmen också känd som Suleyman kommer till festivalen för att medverka i en podcastsändning. Nathalie Danielsson som också kallar sig Nattid kommer att hålla i en meet n greet för sina fans på We Are Sthlm. Hon kommer att medverka i en podcastintervju samt hålla i en workshop där hon berättar hur man skapar innehåll till sina sociala medier-kanaler. Både två är så kallade influencers – folk som via sociala medier skapar en nära relation till sina följare, relationer som företag sedan kan använda för att marknadsföra sig.

Ser ni, som kommunal verksamhet några problem med att ge influencers så mycket utrymme här? 

– Vi likställer influencers med artister och precis som för artisterna så kan inte influencers exponera sina samarbeten på festivalen och vi är väldigt glada över att få hit dem som inspiration för andra unga som vill skapa innehåll och utrycka sig, säger Terese Bonnevier.

De vita tältlängorna som stått i Kungsträdgården tidigare somrar får inte vara med i år. För förutom den digitala satsningen inreds parken med containrar i olika fäger som alla är varsin zon, med varsitt specifikt tema; game zones, en podcast zone, en lounge, en plats för nattgibb (datorspel tillsammans) och även områden för att lära sig fota, filma och prova VR.

Trots allt det nya har We are Sthlm behållt sitt scenprogram. I år uppträder exempelvis Skarpnäcksrapparen Macky samt Adel  och Amwin. 

Kungsträdgårdsgatan, Stockholm, Sverige