Bussresan går rakt ner i vattnet – Allt om Stockholm

Bussresan går rakt ner i vattnet

AOS utforskar Jo, du ser rätt. Det är en buss som kör omkring där nedanför Djurgårdsbron.
– Vi ville göra något kul och annorlunda för att locka de svårflörtade stockholmarna, säger Max Ekwall som startat turistverksamhet med en amfibiebuss.
ANNONS

Stockholmare är vana vid turistbussar. Men det är inte varje dag de ser dem köra ner i vattnet. Skandinaviens första och enda buss att köra på både land och i vatten gör det lätt att tro att man ser i syne.

Allt om Stockholm har pratat med Max Ekwall som tillsammans med sin bror Paul Ekwall och Mikael Odell är grundarna bakom konceptet Oceanbus. Bussen där det gäller att hålla reda på när det behövs säkerhetsbälte och var flytvästarna finns ombord.

Hur kom ni på idén med just en buss som går på vatten?

– Vi såg en amfibiebuss när vi var i Boston och kontaktade snubben som hade byggt den, så bussen är tillverkad i USA av en amerikan som vet hur man tar sig an ett sådant här fordon. Han har 70 stycken likadana som han har byggt. 

Hur länge har ni funnits?

– Vi körde igång verksamheten i oktober förra året, men det har varit en lång process innan dess. Det tog två år av åtskilliga möten med myndigheter, besiktningsorgan och intresseorganisationer för att få fordonet godkänt ute i trafiken. 

Och nu när verksamheten är igång, hur har reaktionerna varit?

– Fantastiska, folk glömmer bort tiden och börjar fota och filma när vi kör förbi. De som åker med har ännu roligare än vad vi hade vågat hoppas på. Det är redan folk på våra turer som har blivit rekommenderade av andra som har åkt, så det känns väldigt kul.

Varför är det så kul?

– Alltså, bara själva upplevelsen. Att sitta i en buss på tio ton som bränner rakt ut i Djurgårdsbrunnsviken och sedan en guidad tur på det, i Nordens Venedig dessutom. Kan det bli bättre?

Hur många turer kör ni?

– Det blir en sex-sju turer om dagen. Det är väldigt mycket abonnerade turer, företagsevent där vi hämtar upp personal direkt utanför sina kontor.

Hur mycket av turerna är på land och hur mycket är på vatten?

– Jag skulle säga att 70 procent är på vatten och 30 procent på land.

Hur ser säkerheten ut?

– Vi har all tänkbar säkerhetsutrustning – en livbåt som håller för 25 personer, vi har lanternor, flytvästar, all säkerhet som ska finnas på en vanlig turistbåt.

Hur många knop gör ni?

– Vi kan komma upp i åtta knop, men brukar köra i högst fyra knop, alltså runt åtta kilometer i timmen. 

Vad är målet nu?

– Vi hoppas kunna införskaffa ett par bussar till och så småningom kunna starta verksamhet i både Köpenhamn och Oslo.

ANDREAS BENDROTH

Våra bästa helgtips direkt 
i mejlen – varje fredag!

Fler liknande artiklar

Slaget om Skeppsbron - bara några av sensommrens höjdpunkter enligt Sofie Strandberg
AOS utforskar

Ljuspunkterna som lyser upp augustimörkret

Helgtips

Utebio, reggae och världens längsta bokbord

Helgtips

I helgen: Danny Saucedos folkfest på Nytorget

Fasching firar 40 år med festival i Vitabergsparken
AOS utforskar

Jazzklubben Fasching firar 40 år med parkfest

Erik Nylander var med i förra årets skejtfestival
Helgtips

Tre dagars skejtfest i helgen

AOS utforskar

Russebuss och rullskridskor på We are Sthlm