Hittar din position
Snart klart
Laddar recensioner
Snart klart
Allt om Stockholm
Din bästa Stockholmsguide
ANNONS

Nu öppnas Nordens första second hand-butik för mat

En matbutik som hjälper fattiga och där matsvinnet tas tillvara. Det blir verklighet i höst när Stockholms Stadsmission i samarbete med matjätten Axfood öppnar Nordens första Social supermarket.
ANNONS

Stockholms Stadsmission driver second hand-butiker med kläder och prylar, för att finansiera sin verksamhet för ekonomiskt utsatta.

I höst startar man något liknande, men med livsmedel. ”Second hand-matbutikerna” kallas för Social supermarkets. Syftet med dem är att minska matsvinnet och ge människor i ekonomisk utsatthet möjlighet att köpa mat till ett mycket lågt pris. Medlemskap kommer erbjudas behövande, som då kan handla för en tredjedel av ordinarie pris.

Varorna som säljs kan vara sådant som närmar sig bäst-före-datum, har en lite kantstött förpackning och kanske någon fläck eller ett visset blad på frukt och grönt – men fullgoda livsmedel som vanliga matbutiker kan ha svårt att sälja.

Stötta med fullpris

I dag slängs 622 ton ätbar mat om året i Sverige, målet är att butiken ska kunna ta tillvara 200 ton ätbar mat bara under det första året.

Butiken är ett pilotprojekt av Stockholms Stadsmission och förutom Axfood, som driver bland annat Willys och Hemköpsbutikerna, så har man ett tiotal medfinansiärer, däribland Scan, Coca-Cola och Orkla Foods.

De kommer alla att skänka livsmedel som har eller är på väg att passera bäst-före-datum, eller som av annan orsak inte är möjliga att sälja.

Ett annat viktigt syfte med butiken är att erbjuda människor möjlighet att närma sig arbetsmarknaden via arbetsträning.

Vill man handla i butiken för att stödja verksamheten och minska matsvinn är man också välkommen och kan handla till fullpris.

Finns i Österrike

I Europa, bland annat i Österrike,  är så kallade Social supermarkets ett etablerat koncept sedan 15 år tillbaka, och visar goda resultat.

ANNONS

– Vi har länge funderat på hur vi kan ta tillvara alla förfrågningar om matgåvor som vi får, och förmedla dem till människor i fattigdom på ett värdigt sätt. Med den här modellen har vi hittat en framgångsrik väg, säger Marika Markovits, direktor på Stockholms Stadsmission.

Öppnandet av en Social supermarket innebär inte att Stockholms Stadsmission kommer sluta dela ut mat till de mest utsatta.

– Den här satsningen är inte istället för något annat utan ett alternativ. Vi ser det här pilotprojektet utifrån ett egenmakt-perspektiv och tror det kommer att öka utsatta människors självkänsla att själva kunna gå runt i en butik och välja sina produkter. Vi vill att det ska kännas som vilken annan matbutik som helst, bara att priset är lägre, säger Stockholms Stadsmissions kommunikatör Sandra Axell.

Butiken kommer inte ta ut några vinster, utan allt överskott kommer så småningom att investeras i nya butiker både i Stockholm och i resten av landet.

Var exakt den första butiken kommer att ligga i Stockholm är ännu oklart.

ANDREAS BENDROTH

1