Målet: 20 miljoner till matbutiken Paradiset – Allt om Stockholm

Målet: 20 miljoner till matbutiken Paradiset

AOS utforskar 

VD:n kallar det för demokratiseringsprocess: Paradisets kunder har fått chansen att investera i sin egen matbutik. Men går kalkylen ihop?
Vi ringde upp mannen bakom succékampanjen för att kolla.

ANNONS

För ett par veckor sedan startade livsstilsmataffären Paradiset en kampanj: alla som vill, eller har råd, gavs en chans att investera i matbutiken som har butiker i City, på söder och i Sickla. Och det blev en succé:  Redan första dagen sprängde de sitt eget uppsatta mål och därför förlängde de kampanjtiden hela den här veckan också.

En av dem som valt att lägga pengar på Paradiset är Mia Glaad. Hon, som inte ens bor tillräckligt nära för att vara en regelbunden kund tycker ändå att det varit värt att investera.

– Jag är intresserad av de här frågorna från början och tycker dessutom att det är så här vi bygger framtidens mataffärer – där konsumenterna själva är med och påverkar vad vi vill ha i våra butiker. Konsumentkraft helt enkelt.

Över 3600 nya ägare

En morot för dem som investerar är att de får 20 procents rabatt på alla inköp i butikerna i ett års tid. Just nu är de uppe i över 3600 investerare. Om så pass många nya ägare väljer att göra alla sina matköp på Paradiset, hur påverkas marginalerna då?  och vad händer med resultatet,  ett resultat som i slutändan borde påverka de nyfunna investerarnas eventuella avkastning? Vi ringde upp Paradisets vd Johannes Cullberg:

– Det har vi räknat noga på. Visst, marginalerna minskar när de som investerat hos oss handlar. Men vi kan öka väldigt mycket i volym när ännu fler handlar ännu mer här, vilket är mycket positivt. Vi räknar också med att när ännu fler handlar här kommer ryktet spridas naturligt och vi sparar in stora summor i marknadsföring.

Paradiset som i skrivande stund nästan är uppe i 16 nya miljoner satsar nu mot att nå 20 miljoner innan kampanjen är slut.

Vad ska ni göra för pengarna? 

– Når vi målet på 20 miljoner kommer vi starta en näthandel. Vi har fått så många förfrågningar från människor runt om i landet; när startar ni i Sundsvall, Karlstad eller Göteborg. Nätbutiken blir ett första steg.

Inga fler butiker? 

– Jo, vi satsar också på två nya butiker i Stockholmsområdet 2018. Problemet är att hitta bra lokaler och där ligger våra konkurrenter, Ica, Coop och gänget långt före.

Era konkurrenter?

– Javisst, de sysslar med daglivaruhandel. Det gör vi med och jag tycker de har haft sina 100 år på sig. Nu är det dags för förändring. Som jag ser det är detta en del i en demokratiseringsprocess där vi själva kan äga våra affärer och ta del av den vinst som den genererar.

Den chansen kostar dock. De som investerat har behövt lägga minst en tusenlapp för att då få 10 aktier i Paradiset. Taket för en enskild investerare har varit 500 000 kronor.

Vad tror ni händer om ett år, när den 20 procentiga rabatten försvinner?

– Vi har en plan för det också, det blir andra sorters förmåner då.

Våra bästa helgtips direkt 
i mejlen – varje fredag!

Fler liknande artiklar

Yukiko Duke
AOS utforskar

Tre tips på Stockholms litteraturfestvival

AOS utforskar

Hennes framtidsmacka kan bli landets bästa

AOS utforskar

Från ”landsförrädare” till nationalikon

Helgtips

Från 90-tal till medeltiden

Vin, bröd boule
AOS utforskar

Guide: 22 franska guldkorn i stan i höst

Elin Unnes
AOS utforskar

Frankofilen tipsar: Hitta Paris i Stockholm