Hittar din position
Snart klart
Laddar recensioner
Snart klart
Din bästa Stockholmsguide

Sara och Lisa önskar er alla en grön jul

Sara Ask serverar Lisa Bjärbo av saffransrisotto med trattkantareller som de har lagat tillsammans hemma hos Sara i Midsommarkransen.
Sara Ask serverar Lisa Bjärbo av saffransrisotto med trattkantareller som de har lagat tillsammans hemma hos Sara i Midsommarkransen.

Julen är en köttstinn högtid. Men så måste det inte vara. I boken "Ännu mera vego" presenterar Sara Ask och Lisa Bjärbo ett vegetariskt julbord med bland annat valnötsbollar och sill utan sill.

– Många vill att julbordet ska vara som det alltid har varit och har en massa saker som bara måste vara med. Det vore överoptimistiskt av oss att tro att någon ska byta ut hela sitt traditionella julbord, men ofta kanske man tar in någon ny rätt – och då skulle den ju kunna vara vegetarisk.

Det säger Lisa Bjärbo som tillsammans med Sara Ask tidigare har skrivit ”Mera Vego: mat för hela familjen” och nu uppföljaren ”Ännu mera vego” som kom ut i förra veckan.

Vi träffas hemma hos Sara i Midsommarkransen, där de flesta av recepten i böckerna har testats fram. Köket fylls av goda dofter när Lisa och Sara lagar till några av rätterna från sitt vegetariska julbord.

– Jo då, vi har testat. Den här julmaten stod på julbordet i fjol, och den funkar, säger Sara.

– Jag firar jul med mina föräldrar och syskon, som alla är köttätare. Där får jag kuppa in lite vegetarisk mat. Det är roligt för det blir något som de andra kan upptäcka. Vi vill inspirera och ge alternativ, inte pekpinnar mot de som äter kött, säger Lisa.

Lisa har varit vegetarian i flera år, liksom hennes sambo och deras två barn. Hemma hos Sara som har tre barn äter familjen övervägande vegetariskt, och fisk någon gång i veckan.

– Barn är ofta svåra. Vi har ett stycke i boken som handlar om hur man kan familjeoptimera måltiden. Målet är att inte bara gå runt på några säkra kort. Barn behöver få smaka många olika saker, säger Lisa.

– Vi tar upp lite trix. Till exempel kan man gärna curla lite i smyg genom att ställa fram ett par extra skålar med saker som även den mest kräsne kan tänkas äta av. Ett annat knep är att inte blanda ihop allt i en sallad utan att låta alla plocka ihop sin egen. Då väljer de ut det de vill ha och man slipper höra ”uäh, det ligger en tomat på min tallrik”, säger Sara.

Kombinationen mat och barn är en orsak till att böckerna över huvud taget kom till. För några år sedan stod Sara och Lisa i var sitt kök med var sitt litet barn runt fötterna och saknade en bra vardagskokbok med vegetarisk mat. En med rätter som var goda, som hela familjen var beredd att smaka på och med recept som var så enkla att de gick att fixa mitt i stressen mellan förskolehämtning och fotbollsträning.

Då skrev de en egen. Och det fanns fler som tänkte som de visade det sig, för ”Mera vego” blev en av de mest sålda kokböckerna 2014.

– Vi fick mycket respons från läsarna på sociala medier och vi har även frågat vad de saknade. Då sa många att de ville ha fler recept till speciella tillfällen, så som julen, säger Sara medan hon dukar fram valnötsbollar, saffransrisotto med trattkantareller och grönkålspaj med Västerbottenost, oliver och valnötter på köksbordet.

Rena festmåltiden! Och festlig visar Lisa och Sara gärna att vegetarisk mat kan vara.

– Många tänker spontant på vegetarisk mat som svår, tidskrävande och lite tråkig och präktig. Men så behöver det ju inte alls vara, säger Lisa.

– En annan fördom många har är att man inte blir mätt på vegetarisk mat. Men det kan vi lova att man kan. Vissa rätter i boken har försatt oss i sådan matkoma att vi varit tvungna att lägga oss ner på golvet en stund, säger Sara.

Fakta

SAFFRANSRISOTTO MED TRATTKANTARELLER

4 PORT (8 bufféportioner) 1 liter vatten 2 grönsaksbuljongtärningar 34 schalottenlökar 2 msk rapsolja 3 dl avorioris eller liknande, rundkornigt ris 1 g saffran (2 påsar) 2 dl förvällda trattkantareller 2 dl vitt vin 3 dl parmesanost

Till serveringen grovhackad sötmandel

1. Koka upp vatten med buljongtärningar, och ställ den färdiga buljongen åt sidan. 2. Finhacka löken. Hetta upp olja i en kastrull och fräs löken tillsammans med riskornen och saffran i någon minut. Häll i trattkantarellerna och låt fräsa med ett par minuter. 3. Tillsätt vin, och låt koka under omrörning. Häll sedan i någon deciliter buljong, och fortsätt röra. Tillsätt resten av buljongen lite i taget i takt med att det kokar in, och rör i grytan så ofta du orkar. Det är inte säkert att du behöver använda all buljong. Smaka av efter hand, så du känner när riset börjar få bra konsistens. Det tar ungefär 30 minuter. 4. Hetta upp en torr stekpanna, rosta mandeln som ska serveras till risotton. Hacka den grovt. 5. När riset blivit lagom mjukt, rör ner den rivna osten. Smaka av med peppar och eventuellt salt och servera så snart som möjligt.

Källa: Ännu mera vego
Fakta

VALNÖTSBOLLAR

CA 25 BOLLAR 300 g fast, naturell tofu 1 dl valnötter 2 dl hasselnötter 1 gul lök 1 krm chiliflingor (eller 1 tsk hackad färskchili) 0,5 dl vetemjöl 2 msk vatten 1 msk japansk sojasås 1 tsk örtsalt olja att steka i

1. Mosa tofun i en skål. 2. Finhacka lök och blanda ner den i tofun. Hacka nötterna väldigt fint. (Eller mixa dem halvslarvigt med hjälp av en stav- mixer. Men mixa inte för länge! De ska fortfarande kännas hackade, inte bli till pulver.) Blanda ner två tredjedelar av dem i smeten. Tillsätt resten av ingredienserna, och bearbeta smeten med händerna tills den håller ihop. 3. Forma bollar av smeten, och rulla dem i resten av nöthacket. 4. Stek bollarna i olja i en stekpanna tills de fått fin färg.

Källa: Ännu mera vego
Fakta

GRÖNKÅLSPAJ MED VÄSTERBOTTENSOST, OLIVER OCH VALNÖTTER

810 BITAR Pajskal 3 dl vetemjöl (ev lite mer) 100 g smör 1 msk iskallt vatten 1 krm örtsalt

Fyllning 150 g färsk grönkål 2 vitlöksklyftor olja att fräsa kålen i 150 g västerbottensost 1 dl svarta oliver 3 dl mjölk 3 ägg 0,75 tsk salt 1 krm svartpeppar 1 dl valnötter (kan uteslutas)

1. Sätt ugnen på 200 grader. 2. Rör ihop pajdegen och tryck ut i en pajform av standardmått. Låt stå kallt om tid finns. Nagga och förgrädda 5 min i mitten av ugnen. 3. Skölj och skär bort den grova stocken från grönkålen. Strimla resten fint. Hacka vitlöken. Fräs tillsammans i olja i en vid stekpanna så att kålen tar lite färg. Snåla inte på oljan. 4. Riv osten. Hacka oliverna. Lägg tillsammans med kålen i pajbotten. 5. Vispa ihop mjölk, ägg, salt och peppar. Häll i pajen. Grädda i mitten av ugnen i 30 minuter, eller tills pajen stannat och fått fin färg. Sista minuterna, hacka nötterna och strö över pajen och låt rosta med i ugnen.

Källa: Ännu mera vego
Fakta

Har skrivit två kokböcker

Sara Ask är barndietist, matskribent och föreläsare med lång erfarenhet som receptskapare.

Lisa Bjärbo är journalist, författare, bloggare och förälder till två små kräsna vegetarianer.

Tillsammans har de skrivit två kokböcker: ”Mera Vego: mat för hela familjen” som kom sommaren 2014 och ”Ännu mera vego” som kom i förra veckan.

Lisa är vegetarian för att det är bra för klimatet och för att vegetarisk mat är så god. Sara står över kött av samma skäl. Att djuren skonas och att vegomaten är hälsosam är bonus, tycker hon.

Recept till ett par av rätterna på det vegetariska julbordet finns på mitti.se.