Campingtema vs teknologisk innovation.
Campingtema vs teknologisk innovation.
Hobo satsar på ny teknologi och kreativitet.
Hobo satsar på ny teknologi och kreativitet.
En flip-dot-wall på Hobo ska uppdatera gästerna på vad som händer.
En flip-dot-wall på Hobo ska uppdatera gästerna på vad som händer.
Konsten står i fokus på livsstilshotellet At Six.
Konsten står i fokus på livsstilshotellet At Six.
At Six signaturverk. Ett 2,5 m högt huvud i spansk marmor av Plensa.
At Six signaturverk. Ett 2,5 m högt huvud i spansk marmor av Plensa.

Stenhård fajt mellan nya koncepthotellen

AOS utforskar 

När bortglömda Brunkebergstorg ska genomgå en förvandling vässar hotellkedjorna sina koncept. Med friluftslivskänsla, tech-installationer och konstsamlingar i lyxmiljöer ska de slåss om gäster och besökare.

Efter modeinriktade Haymarket och musikfokuserade Grand Central gör Scandic Hotel ytterligare en satsning med Downtown Camper som öppnar på Brunkebergs torg 9 i september. Här kör man stenhårt på friluftslivs- och campingtema som hotellkedjan själva tror ska tilltala ”urbana upptäcktsresande som vill ha en unik upplevelse”.

Vill skapa känslan av lägereld

Med inredningen vill de inge känslan av att du sitter framför en lägereld, särskilt i matsalen där det faktiskt kommer att finnas en stor eld mitt i rummet. I hotellrummen satsar man på naturfärger och material som trä, läder och metall. Små stubbar som bord och lyktor till sänglampor.

Eftersom friluftsliv vanligtvis innefattar ett visst mått av aktivitet kommer hurtiga gäster kunna låna kanoter, kajaker och cyklar  i receptionen när de vill ut och utforska staden. Dessutom kommer conciergen att hjälpa till att hitta aktiviteter och annat att uppleva i stan.

Retrofuturistisk flip-dot-wall

Hotellkedjan Nordic Choice nöjer sig inte med ett hotell utan slår den 23 mars upp dörrarna till två nya hotellkoncept, Hobo och At Six, på Brunkebergs torg 4 samt 6.

På Hobo satsar man framförallt på ny teknologi och kreativitet, i en interiör som har designats av Berlinbaserade Studio Aisslinger.

På pop up-ytan Spaceby kommer up-and-coming varumärken, konstnärer och designers att ta plats. I hissarna kommer det att finnas specialtillverkade konstverk av designduon Vår, och i lobbyn kommer det att finnas en futuristisk flip-dot-wall som specialbyggts av det södermalmsbaserade techföretaget Teenage Engineerings för att hålla gäster och besökare uppdaterade på allt som händer.

Gästerna själva uppmanas också till kreativitet på olika sätt. I rummen finns teknologi som de kan använda sig av under vistelsen, till exempel kan de producera musik med Teenage Engineerings Pocket Synth.

Jättehuvud i spansk marmor

Kedjans andra hotell At Six har istället ett renodlat konst- och designkoncept och kommer att rymma en samling med utvalda och specialbeställda verk. I måndags lyftes hotellets signaturverk, signerat den katalanske konstnären Jaume Plensa, på plats. I lobbytrappan står nu ett 2,5 meter högt huvud i spansk marmor.

– Vår ägare Petter Stordalen har velat omdefiniera hotellkonst och har därför valt att dedikera vissa av sina hotell till att bli konsthotell. At Six är ett sådant, säger Jenny Edh Jansen, marknadschef på At Six.

”Risk för att det känns oäkta”

Men trots hotellets tydliga profil vill hon inte kalla At Six för ett temahotell.

– Man ska nog vara försiktig med att konceptualisera för hårt, det finns risk för att det känns oäkta och daterat ganska fort. Vi försöker skapa något som ska kännas som en klassiker från start. Ett lyxhotell av internationellt slag med en kombination av miljöer med konst och design och en pulserande krogscen.

Fler liknande artiklar

AOS utforskar

Få de bästa tipsen – och dela dina egna

AOS utforskar

Fynda på auktion? Gå mot strömmen

'Första. Andra. Tredje. Såld!'
AOS utforskar

Våga gå på auktion!

AOS utforskar

Thailänsk touch i bagar-sm

AOS utforskar

”Tror inte vi sett det sista av tribals”

Oskar, 10, år testar en av rutschkanorna i Leos lekland
AOS utforskar

Gigantiskt lekland öppnar i Kungens kurva